Augstākā izglītība
Mūsdienās šauri profilētas programmas. Kapēc nav inteliģenci veidojošas augstākās izglītības programmas, iekļaujot sevī socioloģiju, vēsturi, psiholoģiju, ekonomiku, vadības zinātnes?Speciaalists69 (2012-02-12 13:25) tāpēc, ka vajadzīgas šauri specializētas masas. Tādas, kas neprot, pat nespēj domāt ārpus saviem šaurajiem verga rāmjiem.
fargo (2012-02-12 13:26) Un kur varēs iestādies darbā par inteliģentu? Cik saņems inteliģens? Būs kategorijas? Pirmās pakāpes inteliģents, augskākās pakāpes inteliģents? Inteliģentu arodbiedrība... interesanta doma.
0508 (2012-02-12 13:29) Zinu, ka arī manā draugu lokā ir cilvēki, kam šī doma aktuāla. Hmm, bet vrb tam piemērota mūžizglītība? ;) Mūžu dzīvo , mūžu mācies... visādas tautskolas uttt, kas nesaistīti ar specialitātes ieguvi...
Maverick (2012-02-12 13:31) Manuprāt sāpe ir citur. Rietumu izglītības modelis, kuram naski cenšās līdzināties arī Latvija, rada simtiem un tūkstošiem bezjēdzīgu, "augsti kvalificētu" bezdarbnieku, kuru maksimālais karjeras lidojums ir pakot makaronus Anglijā vai lasīt mandarīnus Spānijā. t.b. - cilvēkus, kuri nosēdējuši 3-5 gadus augstskolā, neprot elementārākās lietas. Pilna Latvija ar "juristiem", kuru maksimālā kompetence ir sastādīt vienkāršu pirkšanas - pārdošaanas līgumu vai "ekonomistiem", kas knapi prot izrakstīt stingrās uzskaites pavadzīmi un aprēķināt PVN. Tai pašā laikā - inženieri - absolūti nepopulāra profesija. Kur nu vēl tādi, kuri prot noformēt vismaz rekvizītus rasējuma lapai. Bet laikam jau tāda ir Eiropas politika - degradēt banānvalstiņu iedzīvotājus līdz vidēji infantila pamatskolnieka līmenim :(
Laimeskakis (2012-02-12 13:33)
piemēram banku skola gatavo izpildorgānu zobratiņus, neko vairāk
vai juristos arī šaura šaura profila cilvēciņus, kuri zina kurā plauktā meklēt to vai šito precedentu, taču šaubos vai spēs radīt precedentu
pianissima (2012-02-12 13:51) Manuprāt, cilvēka inteliģence tomēr pamatā ir atkarīga no paša, nevis izglītības programmas. Nu labi, augstākajai izglītībai, domāju, ka būtu jābūt, bet tas pat tad vairs nav īpaši svarīgi - kur, ja runā tikai par inteliģenci, nevis profesionālajām varēšanām.
Musica (2012-02-12 13:55) 1 Cik daudzpusīgs un inteliģents cilvēks vēlas būt, tik daudz viņš arī cenšas iegūt, uzzināt, atrast, izpētīt... Īsāk sakot, izglītības programma gatavo konkrētas jomas speciālistu, bet visas pārējās dzīves gudrības ir jāmeklē pašam, ar karotīti neviens mutē tās neieliks...
I_am_so_ (2012-02-12 14:04)
ir. vēl joprojām ir bakalaura/ maģistra programmas pietiekami plašas un vispusīgas, piem. socioloģijā, vēsturē, psiholoģijā, ekonomikā, vadības zinātnēs, matemātikā. vai es kko esmu palaidusi garām? grūtāk studēt un ne vienmēr būs vieglāk iekļauties darba tirgū uzreiz, bet ilgtermiņā iespējas 1nozīmīgi un plašākas un "ilgais ceļš kāpās" parasti atmaksājas.
tas, ka izvēlas pārlieku šauras un profilētas programmas zināmā mērā nosaka arī darba tirgus. prasības un vēlmes ir tieši pēc konkrētās jomas un šaurākas specializācijas speciālistiem (jau ir jābeidz tas un tas, jābūt darba pieredzei tur un tur, jāzina kā strādāt ar to un to). darba devēji vairs nevēlas ieguldīt praktiski neko, lai apmācītu un noturētu - viņiem jau vajag gatavus darbiniekus uzreiz.
manā laikā jau arī vidusskolā tika ievazāta tā mode, ka var jau izvēlēties vidusskolas programmu. es tīšām aizgāju uz parasto vidusskolas programmu, bet bija klasesbiedri, kuri zināja, ka fizika, ķīmija un matemātika viņiem nebūs vajadzīga. :) daudziem tomēr pēc tam tā humanitārā vidējā izglītība ierobežoja turpmākās izvēles iespējas.
tā kā kokam divi gali. cilvēka dabā vnm ir un būs izvēlēties to vieglāko variantu. tad nu arī ir realitāte, ka darba sludinājumos pilns ar pieprasījumiem pēc specifiskas un ļoti šauras nozares speciālistiem, un no otras puses - bezdarbnieku armija ar cita veida specifiskām zināšanām.
dzelzsduure (2012-02-12 14:34)
Spec69 un Mavericka komenti ir vistuvāk tam, kas notiek patiesībā. Var ticēt vai neticēt visādām sazvērestības teorijām tomēr lielā bilde ir tāda, ka izglītības sistēma ir apzināti veidota, lai turētu cilvēkus rāmjos no kuriem viņiem nebūs lemts izkļūt. Un tie nedaudzie kas cenšas, tiek padarīti par apsmieklu sabiedrības acīs, jo redz viņi tak mēģina dzīvot ne tā kā varenā sistēma ir iecerējusi.
Kaut kur te vai citā e-vietnē bija laba frāze liekās ka sakarā ar Volstrītu: cilvēki Rolsroisos brauc konsultēties par naudas jautājumiem pie cilvēkiem, kas brauc ar metro. Absurds, bet mūsdienu realitāte ir tāda, ka mūs par lietām māca cilvēki, kuri paši šajās lietās nav ne velna sasnieguši.
IngaGuna (2012-02-12 15:01) tāpēc jau esam kur esam, ka inteliģences un inteleģentu cilvēku nav vairākums. Apple dibinātājs Stīvs Džobs fenomens-vīrs bez izglītības. Nemeklē izglītību, meklē sevī.
I_am_so_ (2012-02-12 15:14) kāpēc vēl netiek piedāvāta programma - augstākā izglītība sazvērestības teorijās? :)))
fargo (2012-02-12 15:17)
"Apple dibinātājs Stīvs Džobs fenomens-vīrs bez izglītības."
Nu, kaut kā tā. Vnk ir cilvēki, kuri grib zināt un ir citi, kuriem ir vienalga. Max apgūst tik, cik tiek pieprasīts un ne zilbi vairāk. Ar vienalga, ar inertumu neko nevar pasākt. Pat oponents - tas kaut ko meklē, lai pamatotu savu viedokli, bet ko darīt ar "man vienalga"? Par valsti vienalga, par sevi vienalga, par līdzcilvēkiem vienalga. Planktons.
IngaGuna (2012-02-12 15:32) jo vairāk planktonu, jo mazāka konkurence. Vienkārši.
neko (2012-02-12 15:56) nu ir arī gana nopietnas programmas, tak vairums studējošās jaunatnes jau izvēlas programas kas parāk nenoslogo. Tīrgū ir augsts pieprasījums pēc ātri un viegli iegūstamas augstākās izglītibas [jeb prcīzāk - pēc diplomiem, nevis izglītības] - attiecigi mācību iestādes par zināmu samaksu gatavas šo pieprasijumu apmierināt.
hamsters (2012-02-12 16:25) piekrītu viedoklim,tāpēc jau augstākai izglītībai nav kapacitātes.
snamlet (2012-02-12 17:42) Daļēji piekrītu Maverick, Specialists69 un dzelzduure, tomēr...augstskola inteliģentus neveido un nemāca...labākajā gadījumā pastumj tajā virzienā. Ja cilvēks vēlas sevi uzskatīt par inteliģentu, tad tur ir jāpieliek ļoti daudz darba sevis labā un ir jāiziet no sava šaurā redzesloka....ir jāiegūst pietiekami plašas zināšanas daudzās jomās...daudz laika aizņems uzskaite... un tās papildinās līdz mūža galam. Ne mazāk svarīgs ir apstāklis, vai šo inteliģences iedīgli ir ielikuši vecāki, kas arī bija inteliģenti un tā arī ir audzinājuši savus bērnus. Ja šo svarīgo momentu saprastu tagadējie jaunie vecākie, sekotu savu bērnu izglītībai, nepārslogojot viņus, bet radot interesi par dažādiem jautājumiem, atbalstītu un mudinātu būt cilvēkam visplašākajā nozīmē, tad inteliģentu pulciņš augtu. Šodien Latvijā inteliģence ir mazs slānis, vājš un nenozīmīgs. Tam sekas ir arī masveidīgā inteliģences, pilsētas un lauku, iznīcināšana okupācijas gados, nonivelēšana padomju un tagadējos gados. Kas ir budzis un kāpēc šodien viņu ir tik maz? Ir vajadzīga radikāla vidusskolas un augstskolas sistēmu reforma, nevis akli jāskrien pakaļ Rietumiem, kā to dara Latvijā. Bet gudru cilvēku Latvijā ir daudz, ja trešā daļa zinātnieku ir izbraukusi uz ārzemēm un lielāko daļu zinātnisko atklājumu patentē ārzemēs. Šiet ir viela ļoti lielām pārdomām.
JurisK (2012-02-12 17:46) Pilnīgi piekrītu neko teiktajam. Bet ir arī nopietnas iespējas, krietni plašākas, nekā manā jaunībslaikā. vajaga tikai gribēt! Nu arī varēt, protams:)
Edg (2012-02-12 17:58) Tas tāpēc ka mācīšanās šobrīd ir pāvērsta par labu biznesu. Ķipa maksā piķi un tad mēs tev kautko pastāstīsim. Un jo vairāk mācīsies, jo vairāk piķa iz tavas kabatas izvilksim. Tipisks piemērs "turība", piķi ta paņem a diploms nekur neliekams. Tā pie mums tiek ģenerēti cilvēki ar augstāko izglītību kura pa lielam nekur nav vajadzīga. Galvenais ir papīrs, jo pie mums darba devējs pat sētniekam prasa augskolas dilomu. Kautkāds absurds tas viss ir. Kautkā pa pasauli braukājot riņķī nekur citur tik idiotisku situāciju neesmu redzējis ka pie mums ar izglītību. Īsāk sakot pēdējos divdesmit gados normāl sistēma ir sagrauta visos līmeņos, sākot no pamatskolas beidzot ar universitāti.
EIZHENIJA_FINKA (2012-02-12 18:18) Valsts rada to, kas tai ir izdevīgi. Gudri pilsoņi tai ir kā adata pakaļā. Valstiskajai birokrātijai vajadzīgi paklausīgi un pakļāvīgi nodokļu maksātāji, nakas vairāk.
babyjag (2012-02-12 18:25)
vai nav pārāk vienkārši visu tā novelt tikai uz izglītību? man šķiet, socializācijai, apkārtējai videi, cilvēkiem apkārt, ir daudz lielāka nozīme un ietekme, arī izglītības virziena un līmeņa izvēlē..
pēc tam vēl visi tie stereotipi un virkne aizspriedumu.. nevar jau tā vienkārši, vajag obligāti caur paka**, jo redz es te tāds caur ērķšķiem uz zvaigznēm, tad tev arī tā jādara..
art_deco(2012-02-12 18:51) Mācīties gribētāji paši atrod iespējas izglītoties nepieciešamajās un interesējošajās jomās. Ir daudz iespēju. Vajag tikai rakt ( un maksāt ). Izsitas... nākamās atbildes
Atbildes 1 līdz 20 (kopā 31) | nākamās >> |